Business class naar Londen of Parijs, dat doet bijna niemand meer. Bijna
iedereen vliegt ‘economy’. Toch reizen de meeste zakenreizigers nog altijd
met British Airways, KLM of Bmi, en niet met Easyjet of Ryanair.

Aan een verschil in comfort licht het niet. De oorzaak is dat
reisagenten vluchten boeken via een reserveringsysteem dat ooit is opgezet
door de traditionele maatschappijen. Zelden nemen die reisagenten de moeite
om op internet te kijken of de vlucht met een Ryanair of Easyjet goedkoper
kan.

Binnenkort krijgt de reisagent ook de vluchten van Easyjet te zien. De
low-cost luchtvaartmaatschappij heeft besloten vluchtinformatie open te
stellen voor Amadeus en Galileo, de belangrijkste reseveringssystemen in de
luchtvaart.

Een opmerkelijke stap voor een low-cost maatschappij. Prijsvechters
verkochten hun tickets juist via hun eigen site, zodat ze de boekingskosten
zo laag mogelijk konden houden. Voor elke boeking via Amadeus of Galileo
betaalt de luchtvaartmaatschappij administratiekosten, zelfs als de boeking
wordt geannuleerd.

Toch is de stap van Easjet zo gek nog niet. Easyjet wil graag meer
zakenreizigers en de beste manier om die te bereiken is de gepecialiseerde
reisagent. In Amerika hebben de prijsvechters Jetblue en Southwest Airlines
zich ook al aangesloten bij een traditioneel reserveringssysteem.

Zakenreizigers zijn voor Easyjet zo aantrekkelijk omdat ze vaak laat
boeken. Hoe later iemand boekt, des te duurder het ticket, des te hoger de
marge voor de maatschappij. Zakenreizigers maken nu zo’n twintig procent van
de passagiers van de Engelse prijsvechter uit.

Ook de consument kan profiteren van de nieuwe ontwikkeling. Iedereen die wel
eens een ticket boekt op sites als Expedia.nl of Vliegwinkel.nl heeft vast
gemerkt dat tickets van sommige prijsvechters in het lijstje ontbreken.

De reden is simpel. Die websites zoeken vaak via systemen als Galileo
of Amadeus waarin niet iedere maatschappij is opgenomen. Dat betekent dat
vaak wel tickets van Transavia te koop zijn, maar niet die van Easyjet.

De reiziger die echt het onderste uit de kan wil, kan overigens nog wel het
beste naar de site van Easyjet zelf. De luchtvaartmaatschappij gaat alle
tickets die via Amadeus of Galileo zijn gereserveerd wat duurder maken om de
administratiekosten te dekken en te voorkomen dat niemand meer rechtstreeks
op de eigen website boekt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl